Thursday 22 November 2012

DUIT punya pasal ! =p

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.....

assalamualaikum...



Aduh.. setelah sekian lama aku tak menulis kat sini kan.. Now,, i'm in holiday! horrreeeyy... 3 bulan yoouu i CUTI.. memang perrrgghh r... tapi buat apa laa sangat.. cuti lama-lama pun mengabih kan boreh joo..tak menyumbang langsung.. hajatnya sebelum cuti haritu macam-macam laa ada dalam kepala otak nie haa.. nak bangun sebelum Subuh lah... nak buat Tahajud tiap-tiap malam lah.. nak belajar MASAK.. haha~ ... angan-angan terbang melayang..! tapi i still have time .. masih belum terlambat utk aku realisasi kan semua tuu.. wahaa~ terus semangat EZZAH !! =D


okeyh! cukup pasal angan-angan.. !



now..sekarang... al'aaannn.. aku kat UIA.. yes.. CFS IIUM PJ.. aikk! tadi kate cuti..?? yeee.. memang cuti.. tapi terpaksa laa datang jugak.. sebab nya ada kerja yang perlu di settle kan.. MRC aku laahh.. bulan 1 next year kitorang ade organised satu PROGRAM BAKTI SISWA laa lebih kurang.. LOCUS.. local community service.. kali nie ke SABAH pula.. wuhuu~ syok tuu sabah.. kitorang akn ke RANAU.. orang cakap kat ranau nie hutan ey?? arghh tak kesah laa hutan ke apa kew.. asalkan aku dapat berjalan kat negeri orang.. ala-ala OVERSEA jgak laa kan.. haha~.. actually niat kami ikhlas.. bukan nak pergi jalan-jalan lah.. antara salah satu objektifnya adalah untuk menyebarkan ilmu agama dan menerapkan kepentingan pendidikan dalam diri adik2 pelajar sekolah kat sana.. wah!! tak sabar rasanya nak tunggu waktu tuu.. 

Setakat nie dah banyak dah persiapan yang kami usahakan.. the most important thing is our HEART.. huhu.. which is MONEY!! duit duit duit.. fuh!! bayangkan berapa bajet kami nak ke sana nie..?? RM18 ribu uo0llss.. haa..! mana nak curi duit banyak tuu ... hee,, tak de lah sampai nak mencuri kan.. nak pergi buat kebajikan.. tapi nak guna duit HARAM pulak.. =) .. sampai sekarng.. and tadi baru di UPDATE kan.. dah RM 4000 ++ daa berjaya di kumpulkan.. bunyi RM 18 ribu tuu macam banyak gilee jew kan.. tapi
 sebenar nya kami dah dapat sikit drpd pihak UIA RM 5000 kowt kalau tak silap.. and total SPONSOR yang kitorang perlu topup lagi adalah sebanyak RM 5000++ jew.. hee.. soo,, xde lah risau sangat.. sebab nye TARGET kami daa hampir tercapai !! wiihuuu~.. ALHAMDULILLAH sangat-sangat laa...



Tapi kan.. bahagian aku punya.. satu SEN pun aku tak dapat lagi.. haha~ bagus sangat laa tuu kan Ezzah.. Setiap committee WAJIB kumpul RM 300 seorang taw...  tapi aku?? hee,, rilex r luu der... banyak masa lagi.. =p .. Insyaallah.. ada laa income masuk nanti.. 

ok then.. tengah kami bersusah payah.. berpenat lelah cari sponsor nie.. 
tiba lah saat yang paling aku bersemangat sekali.. tetibe plak semangat.. semangat ape nye??

u know that we all pergi MASJID INDIA siang tadi.. betapa nekad nya kami nak kumpul duit sponsor banyak-2 kan??haha
nie lah first time aku buat kerja yang tak tahu malu macam nie.. even takde pape pun sebenarnya.. huu..



Setibanya nya kami di MASJID INDIA... apa nak buat nie?? alamak..! malu-malu -malu!!! >_< .. ohh! tuhan saja yang tahu persaan kami waktu tuu.. bayangkan laa.. tak pernah kowt mintak simpati orang bagi sumbangan sebelum nie.. takpe Ezzah..! kuatkan semangat mu.. Allah is allways by ur side!! okeyh.. kami try  pergi kat kedai first.. NO RESPON.. tauke nye takde pulak.. then teruskan lagi ke kedai seterusnya.. jalan dan terus berjalan.. HAMPA... =( .. kami terus kan lagi perjalanan kami menerusi kedai-2 kecil di persekitaran.. kami cuba memberanikn diri lagi.. ''assalamualaikum akak.. kami drpd UIA.. nak mohon sedikit sumbangan ikhlas untuk program bakti siswa''.. wah! ayat basic.. aku memang tak berani.. ayat tuu kawan aku yang luahkan dulu.. aku just follow.. ! haha... ''ceyh.. kau nie Ezzah.. muka jew nampak confident.. tapi nak cakap penakut'' kakakaka~,,, kata-kata kawan-2 ku berkumandang di gegendang telinga ku... alah! lantak korang laa nak cakap apa pun.. aku memang tak berani pun.. malu beb! then.. income pertama kami.. RM1 ! wuhuu~.. alhamdulillah.. even nak tergelak pon ada gak.. tapi syukur sangat-2.. seringgit pun duit yooouu.. takpe lah..

 SENYUM jew yang dapat kami lemparkan kat akak tuu.. ''sory dik.. akak xde dut kecik laa..nie aje yang ade'' =)... sokey laa kak.. tQ sangat..! 


semangat! mana pergi semangat?? hilang sudah... baru 2 3 kedai kowt.. aku memang rasa fedup sgt waktu tuu.. takpe takpe.. ''waktu zohor dah masuk nie.. jom kita g solat luu.. pastu baru sambung balik'' ok jom!
kami pun singgah laa solat kat masjid india tuu dulu.. nak kumpul kekuatan laa katakan.. haha.. dalam doa aku doa sungguh-sungguh moga di permudahka urusan kami.. aku nekad lepas nie aku nak beranikan diri.. nak buat by own.. tak nak dah FOLLOW-FOLLOW orang.. huu~ 


selesai solat kami berpecah.. 3 ke kedai besar2.. 2 lagi ke kedai kecil2.. ok done! kami pun berjalan lah menysuri kedai2 tuu lagi.. mula-mula rasa takut tuu still ada lagi.. aku still kaku tak berkata apa-apa.. follow lagi kawan-kawan aku.. kami pergi ke kedai besar.. kedai yang jual baju melayu.. ''assalamualaikum akak.. kami drpd UIA.. nak mohon sedikit sumbangan ikhlas untuk program bakti siswa'' Azah & Fara bersuara kat akak depan kedai tuu.. aku?? melarikan kan diri kat kedai sebelah.. konon nya buat2 ussshhaa baju kat kedai sebelah laa.. issshh! apa yg aku nak malu kan sgt nie.. tak boleh jadi nie.. penakut penakut penakut!!
''maaf dik.. kami dah tutup akaun akhir-akhir tahun nie..''
yelaa kak.. sokey lagi...



Sabar semua.. dugaan dugaan..jalan lagi jalan lagi.. then tiba lah kat satu kedai nie.. aku beranikan diri jugak.. aku tanya akak tuu.. then akak tuu suruh tanya tauke kat dalam.. aku pun masuklah dgn hati yg tak henti2 bergendang dari tadi.. fuh fuh fuh... rilex rilex Ezzah.. cakap ajee macam biasa.. okeyh! kali nie tauke dia seorang jejaka MUDA.. sebaya aku pun ada gak kowt.. yep.. ayat biasa di keudara kan.. ''owh.. sikit jew tak apa kew dik?'' sambil menghulurkan RM2.. wah income lagi..! wuhuu~.. aku berjaya!!! yeeyyy! arghh rm2 pon rm2 lah.. asal aku dah jln kan tanggungjawab aku.. bagai melepaskan kentut yg sekian lama tertahan pun ada.. huu~ done with my job! but not yet.. belambak lagi kedai berderet kat depan tuu kak oii.. sekali lagi hati ku bagai di ketuk2.. 


ok.. buat biasa jew.. '' wah ezzah.. okeyh.. lepas nie kalau lelaki ajew kita bagi ezzah!'' Fara & Azah tak habis2 usik aku.. diorang memang betul2 serius.. tiap kali nampak kedai lelaki diorang suruh aku.. aiii... ne dah lebih nie.. takpe.. aku try lagi.. '' haa! kedai nie.. ada laki..cepat Ezzah..cepat'' okeyh! kali nie aku ikut.. aku masuk.. ayat biasa lagi.. aku bagi salam & tujukan niat utama aku.. dengan senyuman lebar nya.. dia bertanya..'' nak duit baru kew.. duit lama??'' aku tersenyum..''mana-mana pun boleh..'' biarpun dalam hati..* nak duit BANYAK!! baru kew lama tuu tak kesah lah* haha~ anyway.. RM10 dihulurkan.. wahaha~ lagi lagi MASYUUKKK~.. suka suki.. syukur2.. 


agak lama kami berjalan.. kami bergilir2 ke kedai berdekatan.. ada makcik tuu siap tanya macam2 lagi sal program nie.. scary! tapi dia baik.. bagi RM10.. rata-rata ok laa.. ada jugak yg cakap..'' owh.. minggu lepas dah bagi'' aiyyoo.. ok..fine.. jalan-jalan lagi.. bila dikumpul2.. yg aku punya income..dapat lah RM22.. haa~.. okey laa tuu kan.. susah tuu nak dpt byk tuu pun.. and then bila di kumpulkan kesemuanya.. dapat RM52.. ALHAMDULILLAH..


tapi kan.. kedai last sekali yang kitorang pergi.. haa.. yang nie memang SCARY gile!.. haha.. kena CERAMAH pulak dah!.. nasib baik aku tak masuk sekali.. bengkak laa telinga  kawan aku yg mendengar nya tuu.. takpe kawan.. tetap tabah ye!



haha.. PENGALAMAN..PENGALAMAN.. !


No comments:

Post a Comment